Sabtu, 21 Ogos 2010

MENCAPAI KEJAYAAN DALAM MENUNTUT ILMU






Ilmu pengetahuan dan kehidupan manusia merupakan dua perkara yang tidak dapat dipisahkan dalam kehidupan kita seharian. Ilmu merupakan landasan untuk kita mencapai kejayaan didunia dan juga di Akhirat. Tanpa ilmu pengetahuan kita semua akan mundur dan jatuh serta ketinggalan dalam setiap perkara. Islam telah mewajibkan umatnya menuntut ilmu untuk mencapai kejayaan di dunia mahu pun di Akhirat sebagaimana sabda junjungan kita Nabi Muhammad S.A.W yang berbunyi : 

          Maksudnya : Menuntut ilmu adalah kewajipan bagi setiap orang Islam ( Lelaki dan perempuan).                                                                                    

            Wahyu yang-mula diturunkan kepada Nabi Muhammad S.A.W. dimulai dengan kalimah Iqra’ yang bermaksud bacalah. Hal yang demikian menunjukkan bahawa Islam menyuruh umatnya membaca kerana melalui pembacaan kita akan memperolehi ilmu. Oleh itu, setiap pelajar samada lelaki atau pun perempuan mestilah menanam didalam diri mereka sifat suka membaca bertepatan dengan wahyu pertama yang diturunkan oleh Allah S.W.T dalam Surah al-Alaq yang bermaksud : 

           “ Bacalah dengan menyebut nama Tuhanmu yang mencipta. Dia telah menciptakan manusia daripada daripada segumpal dara. Bacalah dan Tuhanmu yang paling pemurah. Yang mengajar (manusia) dengan perantaraan kalam. Dia mengajar ilmu kepada manusia apa-apa yang tidak diketahui". ( Surah al-Alaq)  

           Selain itu, setiap pelajar mestilah berakhlak yang mulia samada akhlak dengan guru, ibubapa, akhlak dengan ilmu pengetahuan dan sebagainya. Apa yang penting disini ialah setiap pelajar samaada lelaki dan perempuan mestilah menghormati guru. Hal ini kerana daripada gurulah pelajar mendapat ilmu pengetahuan. Guru-guru telah mengajar tanpa mengira penat dan lelah. Disamping itu, dalam menuntut ilmu dan mengejar kejayaan di dunia dan di Akhirat setipa pelajar mestilah menjaga adab pergaulan dan adab bermuamalah sesama manusia. Terutamannya bagi pelajar lelaki, mestilah menjaga pergaulan dengan pelajar perempuan.

          Begitu juga dengan pelajar perempuan semestinya menjaga pergaulan mereka. Seterusnya, pelajar-pelajar seharusnya menjauhi daripada setiap akhlak yang buruk .Antaranya riak, sombong cepat putus asa dan sebagainya. Pelajar hendaklah menghiasi diri mereka dengan akhlak-akhlak yang bain dan indah serta mulia. Hal ini kerana menuntut ilmu ialah untuk mencari kesempurnaan hidup didunia dan juga kebahagian di Akhirat. Antara doa yang diajar oleh Rasulullah S.A.W. yang boleh diamalkan oleh setiap pelajar ialah : 

        ” Ya Allah , sesunguhnya aku memohon perlindungan Engkau dari ilmu yang tidak bermanfaat dan hati yang tidak kusyuk.” (Hadis Riwayat Muslim)

         Perkara terakhir yang sangat penting dalam menuntut ilmu bagi setiap pelajar ialah berdoa dan bertawakkal kepada Allah S.W.T. Berdoa bererti memohon sesuatu kepada Allah manakala tawakkal pula bermaksud berserah kepada Allah setalah berusaha. Dalam Islam, langkah-langkah untuk mencapai kejayaan dimulai dengan berhajat yakni cita-cita, berusaha, berdoa dan bertawakkal serta muhasabah diri. 

          Secara kesimpulannya, dalam menuntut ilmu setiap pelajar mestilah mempunyai cara-cara ataupun jalan yang betul serta menjauhkan sifat-sifat mazmumah dalam diri mereka samaada pelajar lelaki mahupun perempuan. Selain itu, mereka juga mestilah mengamalkan ilmu yang ada dalam diri mereka sebagaimana kata pepatah arab ” Ilmu tanpa amal ibarat pohon yang tidak berbuah”.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan